Energikartläggning

Vi genomför en s.k. energikartläggning av vårt värme, el och vattensystem. För detta ändamål har vi anlitat Elektro-Emanuel i Veddige som är specialister på detta. De genomför undersökningen dels själva och vid behov tillsammans med specialister. Avsikten är att på ett bra och oberoende sätt genomlysa nuvarande system och komma med förslag på förbättringar. Framförallt gäller detta värmen där vi idag har en ojämn fördelning. Detta skall resultera i ett antal förslag på genomförande och om dessa förslag är kostnadseffektiva.

En åtgärd är redan genomförd och det gäller elavtalet för garagen och panncentralen, dvs vår gemensamma elförbrukning. Huvudsäkringarna har reducerats till 25amp vilket ger en kostnadsbesparing på ca 20.000 kr/år. Detta innebär att vi som tidigare måste vara restriktiva med användningen av eluttagen i garagen. De får bara i enstaka fall användas till motorvärmare och det är absolut förbjudet att ha sladdar kopplade utomhus.

Styrelsen

 

2 svar på ”Energikartläggning

  1. Antar att det är mig kommentaren avser, då det är jag som har kabel utdragen på kortsidan av garagelänga 1. Jag hade gärna haft min bil i garaget, men där står min andra bil och platsen är därmed upptagen. Kabeln sitter på kortsidan mot Forsvägen (där bilen ej är i vägen för utryckningsfordon etc). Där går att ställa en bil till om någon är intresserad…

    Jag jobbar med bla el i princip hela dagarna och har väldigt svårt att förstå resonemanget kring varför en elkabel på utsidan garaget skulle förbruka mer än en på insidan, men förklara gärna för mig..

    På insidan sitter en jordfelsbrytare och en timer. Jordfelsbrytaren bryter strömmen om man skulle råka få in tex två skruvmejslar i uttaget (ja, jag har testat), och timern är påslagen vardagar mellan kl 5.30 och 7.00. Tiderna utöver det är det alltså ingen ström i kabeln.

    Att uttagen i garagen endast är till för, som det nämnts, ”enklare utrustning såsom handhållna lampor” ser jag som inget annat än rent löjligt. Det sitter 24h-kopplingsur i varje garage, och vem står med handhållen lampa i garaget samma tid varje dag? Naturligtvis är det ämnat för motorvärmare.

    Det är naturligtvis bra med kostnadsbesparingar, men är det helt motiverat alla gånger? Kostnadsbesparingen som nämns är 20000kr (och jag antar det är på årsbasis). Mig veterligen är det 113 hushåll i föreningen, vilket alltså borde innebära att det blir en besparing på drygt 14kr per hushåll och månad. Med tanke på att försäljningen av rena elbilar och sk hybridbilar ökar är det kanske inte helt orimligt att någon/några av de 113 hushållen har för avsikt att införskaffa ett sådant alternativ framöver. Är det då verkligen lämpligt att säkra ner i garagen? Det vore väl mer rimligt att säkra upp?

    Är det inte bättre att installera separata elmätare i varje garage så får respektive hushåll betala för vad de gör av med?

    Med vänlig hälsning

    Sjöberg,
    Violgatan 1B

  2. ”Hej!

    Ber om ursäkt för sent svar, beror på att min dator varit ur funktion och jag har varit bortrest.

    När vi var i kontakt med Eon för att se förbrukningen så föreslog de att vi skulle säkra ner med hänvisning till den förbrukning vi har och har haft historiskt. Även Elektro-Emanuel har uppmärksammat detta.

    Det är säkert så att timerna från början var ämnade för motorvärmare. Nu är det ytterst få som använder detta. Även om ni som använder motorvärmare skulle fortsätta med detta så föranleder det inte kraftigare säkring då ni är så få. Att installera separata mätare är inte i dagsläget aktuellt av kostnadsskäl. Skulle det i framtiden bli aktuellt att folk skaffar sig elbilar så får vi se över det hela då. Gavlarna är i princip inte till för parkering utan bör ske på markerade platser. Att man inte skall dra ut kabel utanför garagen är av rättviseskäl.

    20000 kan verka lite på 113 hushåll men många bäckar små.

    Vi kommer att redovisa förslag till åtgärder på årsmötet den 25:e mars.

    mvh

    Styrelsen”

    Hej igen,

    Jag tackar för styrelsens svar på mitt inlägg, dock tycker jag att vi använder oss av vår fina hemsida så andra också kan få ta del av kommentarerna rörande ärendet.

    Vi delar tydligen iaf uppfattningen att kopplingsuren (då de monterades) var ämnade för motor/kupévärmare. Att det pga att det är så få hushåll som använder dem till dess ursprungliga ändamål är för mig ganska obegripligt iofs, men att uttagen därmed också skulle ändra användningssyfte är än mer obegripligt. De satt där när jag köpte radhuset och att det just fanns motorvärmaruttag var ett av andra argument till att jag valde att bosätta mig i området.

    Är det så, att vi är så få som använder motorvärmaruttagen i garagen att den nya avsäkringen klarar sig, så är det väl bra med den saken. I nuläget.

    Det är naturligtvis tråkigt om någon i de andra 112 hushållen känner att orättvisa råder i området pga att jag har skaffat mig en förlängningskabel, men som jag skrev redan i förra inlägget (och som varit synligt på hemsidan i snart en månads tid) så finns det utrymme för en bil till på den gaveln jag parkerar vid. Hittills har dock ingen annan valt att ställa sin bil där..

    Att ”man” inte ska dra ut kabel utanför garagen av ”rättviseskäl” är ett sätt att se på saken. Jag ser på det främst av olika miljöskäl, och det borde väl ligga i föreningens syfte att försöka skapa en så trivsam miljö som möjligt för de i föreningen ingående hushållen.

    En kall motor förbrukar temporärt mer bränsle och släpper ut mer avgaser än en av motorvärmare förvärmd, vilket väl borde ligga i allas intresse (även de som känner orättvisa över min förlängningskabel).

    Ser fram emot årsmötet.

    MVH

    Sjöberg,
    Violgatan 1B

Kommentarer är stängda.